O naší třídě
- I. třída
- děti ve věku 2 - 4 let
- maximální počet dětí ve třídě: 25
- uč. Jana Nováčková
- uč. Romana Štěpánková
- asis. ped. Veronika Kotačková
16.6.-27.6.2025
Děti poznávají typické znaky letního počasí, učí se správně oblékat. Většina aktivit probíhá venku. Děti se otužují vodou, sluncem, vzduchem. Pořádají různé letní radovánky a sporty, staví a hrají si v pískovišti, využívají skluzavku a překážky na školní zahradě. Děti se také učí, jak se správně chovat o prázdninách, na co a proč musí být opatrné. Seznámení se s IZS - hasiči, policie, záchranná služba.
2.6.-13.6.2025
V tomto tématu se děti seznamují s názvy částí lidského těla, jaké mají funkce, smysly, co se stane, když tělo nefunguje, jak má (důležitá zdravá strava). Děti zjišťují, proč jsme nemocní. Poznávají, jak rosteme, jaké jsou mezi námi rozdíly, co máme společné. Učí se hygieně zdraví, zdravému životnímu stylu, stravování, potřeba sportu a pohybu na čerstvém vzduchu. Vědět, co nám prospívá a co nám škodí, jak si své zdraví musíme chránit, které potraviny jsou více a méně prospěšné pro naše zdraví.
19.5.-30.5.2025
Smyslem tohoto tématu je seznámit se se základními druhy exotických zvířat. Umět je poznat, pojmenovat a ztvárnit výtvarně, pohybově a mít povědomí o způsobu jejich života. Vnímat rozdíly mezi zvířaty žijícími u nás a v cizině. Nadále podporovat kladný vztah k přírodě. Seznamujeme děti s pojmy větší, menší, nad a pod.
5.5.-16.5.2025
Obsahem tohoto tématu je ovoce a zelenina. Poznáváme základní rozdíly mezi ovocem a zeleninou, jaké druhy známe, jakou mají barvu a tvar. Do poznávání ovoce a zeleniny zapojíme i chuť - ochutnáváme zeleninu a ovoce, co je sladké/kyselé. Povídáme si o pěstování zeleniny a ovoce, rozlišujeme, které plodiny rostou u nás, a které se k nám dováží z velké dálky. Také se dozvíme, co by se mohlo stát, kdybychom ovoce a zeleninu nejedli a naopak, k čemu jsou vitamíny prospěšné. Seznamujeme se a poznáváme hmyz a živočichy žijící na zahrádce (krtek, žížala, šnek…).
21.4.-2.5.2025
S dětmi se seznamujeme s dalšími domácími zvířaty a jejich mláďaty. Snažíme se rozvíjet povědomí o jejich způsobu života - co jedí, k čemu se chovají, jakou mají srst a jak se dorozumívají. Snažíme se v dětech probouzet kladný vztah k přírodě - užívání si jarního počasí, poznávání všemi smysly. Seznámíme se také s tradicí ,,pálení čarodějnic“ a těšíme se ze spolčených zážitků. Společně si užijeme čarodějnický rej (soutěže v maskách, seznámení se s tradicemi…).
7.4.-18.4.2025
V tomto období se děti seznamují s dalšími tradicemi v období jara - Velikonoce. S dětmi si vyzkoušíme zdobení vajíček, klíčení obilíčka, společná výzdoba třídy a seznamujeme se i s ostatními tradicemi, které se pojí k velikonočnímu období, jako pletení pomlázky, pečení beránka, mazance a dalšími. V tomto tématu se seznamujeme a osvojujeme si názvy domácích zvířat a jejich mláďat.
31.3.-4.4.2025
S dětmi se seznamujeme s dalšími domácími zvířaty a jejich mláďaty. Snažíme se rozvíjet povědomí o jejich způsobu života - co jedí, k čemu se chovají, jakou mají srst a jak se dorozumívají. Snažíme se v dětech probouzet kladný vztah k přírodě - užívání si jarního počasí, poznávání všemi smysly. Seznámíme se také s tradicí ,,pálení čarodějnic“ a těšíme se ze spolčených zážitků. Společně si užijeme čarodějnický rej (soutěže v maskách, seznámení se s tradicemi…).
10.3.-28.3.2025
Období jara v nás vyvolává pocit nové síly. Loučíme se se zimním ročním obdobím a vítáme další. Příroda se po zimním spánku probouzí k životu (sněženky, první lity na stromech, květy, tráva) a rodí se nový život (mláďátka). Všímáme si změn v počasí a užíváme si první jarní sluneční paprsky.
17.2.-28.2.2025
Toto téma nás zavede k poznávání a prožívání světa pohádek. Děti se seznamují s klasickými pohádkami, získávají vztah ke knihám a divadlu (návštěvy divadelních představení). Na základě prožitku při poslechu a dramatizaci pohádek probouzí v dětech zájem o klasické české pohádky. Skrze pohádkové postavy se snažíme rozpoznávat dobro a zlo v pohádkách. Všechny činnosti jsou motivačně sjednoceny pohádkovým námětem. Přiblížíme si období masopustu, užijeme si společně karnevalový den a přehlídku masek.
3.2.-14.2.2025
Skrze pohádkové příběhy se snažíme dětem přiblížit vztahy, situace, rodinné role. Vedeme děti k získávání pozitivního vztahu a upevňování citových vazeb ke svému nejbližšímu místu bezpečí a jistoty – své rodině. Děti poznávají členy rodiny, jejich funkce a role a to, jakou roli oni sami v rodině zaujímaní. Setkávají se i s řešením problémů týkajících se mezilidských vztahů. Děti získávají elementární poznatky o místě, ve kterém žijí a s kým žijí, poznávají významná místa a instituce.
6.1.-31.1.2025
Seznámení dětí se základními znaky zimy a charakteristickým počasím pro zimní období (sníh, led, mráz). Děti se učí správnému a přiměřenému oblékání v zimním období. V dětech se snažíme rozvíjet kladný vztah k přírodě (povídání si o zvířátkách, pozorování stop ve sněhu, krmení ptáčků) a pobytu venku i v chladném zimním počasí. Dbáme na zvýšenou opatrnost při pobytu na zmrzlých a zasněžených plochách, při bobování, sáňkování, procházkách po okolí MŠ.
V tomto období s dětmi prožijeme Den hraček (ukážeme si hračky, které jsme dostali od Ježíška) a krátce se seznámíme s tradicí Tří králů.
9.12.-20.12.2024
V tomto tématu se děti seznamují s tradicemi, zvyky v předvánočním období - zlaté prasátko, adventní věnec, rozkrajování jablíček… Společně budeme očekávat příchod Ježíška. Při činnostech jsou podporovány různé tvůrčí a estetické aktivity (vánoční výzdoba třídy, šatny). Navozujeme ve třídě příjemnou a klidnou vánoční atmosféru (poslech vánočních koled, písně a básně s vánoční tématikou, pečení perníčků). Toto téma zakončíme nadílkou a posezením u vánočního stromečku.
18.11.-6.12.2024
Seznámení dětí se základními znaky zimy, charakteristickým počasím pro toto období; pozorujeme, jak se příroda mění, první sněhové vločky, jejich vlastnosti, sypeme ptáčkům zrníčka. Děti se učí správnému a přiměřenému oblékání v zimním období. V dětech se snažíme rozvíjet kladný vztah k přírodě a pobytu venku i v chladném zimním období. Děti se seznamují s tradicemi, zvyky v předvánočním období - Mikuláš, čert, Vánoce. S dětmi se snažíme rozšířit povědomí o dobru a zlu (anděl X čert, hodný X zlý).
4.11.-15.11.2024
V tomto tématu poznáváme podzimní počasí - deštivé chladnější počasí, sychravo, vítr. Snažíme se zapojit více smyslů - poznávat dešťové kapky hmatem, sluchem, zrakem… Povídáme si, co je pro toto roční období typické, jak se správně oblékat do deště (,,Když mám gumáky, můžu do louže“), větrné počasí (,,Když fouká vítr, můžeme pouštět draka“). V tomto období se krátce seznámíme se svatým Martinem. Budeme nadále procvičovat základní barvy a seznámíme se s další (modrá).
30.9.-1.11.2024
V tomto období nás bude zajímat vše, co je typické pro barevný podzim. Děti vyhledávají a poznávají znaky podzimu (barevné listí), učí se rozeznávat a pojmenovat základní barvy podzimu, všímáme si změn počasí. Seznamujeme děti s chováním zvířat na podzim, sklizni a zpracováním ovoce a zeleniny. Při pobytu venku si pojmenováváme a sbíráme podzimní plody - kaštany, žaludy a tvoření z přírodnin (listy). V tomto období slavíme Oranžový den - dlabání dýní, oblečeme se do oranžového oblečení, soutěžíme.
16.9.-27.9.2024
V tomto tématu se děti nadále adaptují na prostředí MŠ, upevňují základní hygienické návyky. Dětem je poskytnut dostatek času pro sebeobsluhu, samostatnost. S dětmi si upevňujeme pocit jistoty, kdo jsem já, kde je moje místo, moje značka. Zvykáme si na soužití v kolektivu ostatních dětí (kamarádů), seznamujeme se se základními pravidly třídy Sluníček (Pusinkové, Srdíčkové, Ručičkové). Dbáme na dodržování pravidelnosti v každodenních činnostech (rituály, hygiena, stolování…), abychom dětem poskytli dostatečný pocit jistoty.
2.9.-13.9.2024
Dítě se adaptuje na prostředí třídy, školky. Vyrovnává se s odloučením od matky, učí se komunikovat s dosud cizí osobou (učitelkami a chůvou). Seznamuje se s kamarády, s prostředím třídy a nejbližším okolím, režimem dne a zaměřujeme se na plnění základních potřeb dětí (říct si na WC, pití z hrnečku, používání lžíce, používání kapesníku, umývání rukou…). Poznají důležitost řádu a opakování denních rituálů ve třídě. Dítě potřebuje cítit jistotu a pravidelnost v běžných každodenních činnostech, které vykonává, naučí se tento řád respektovat a přijmout.